>> >> Bagaimana Melantun Kembali Dari Krisis Kewangan

Bagaimana Melantun Kembali Dari Krisis Kewangan

Anonim

Sebelum membuat keputusan ruam untuk melarikan diri dari hutang, tarik nafas panjang dan mula merancang untuk masa depan kewangan yang lebih baik. (iStockPhoto)

Ekonomi umum mungkin pada perbaikan, tetapi itu tidak bermakna anda adalah.

Pengangguran mungkin paling rendah sejak 2008 (5.9 peratus pada September), dan keyakinan pengguna mungkin lebih tinggi daripada tahun-tahun kebelakangan ini, tetapi itu tidak bermakna akaun bank anda sendiri juga menjejaki. Bahkan, anda mungkin merasa rendah diri kerana ekonomi sedang pulih dan bertanya-tanya apakah anda telah melakukan sesuatu yang salah.

Anda mungkin tidak. Ia hanya hari, minggu atau tahun anda untuk mempunyai nasib malang. Jadi jika anda berada di tempat yang ketat dan tidak mempunyai idea foggiest bagaimana menangani krisis kewangan, inilah pelan tiga langkah anda.

Ukur landskap. Sekiranya keadaan menjadi buruk, "menarik nafas panjang, " menggesa Commie Stevens, pengarah urusan perancangan strategik dan kewangan untuk Beacon Pointe Advisors di Newport Beach, California. "Orang yang mengalami krisis sering mahu mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan masalah ini, " katanya.

Tindakan segera terdengar logik. Sekiranya anda tiba-tiba menganggur, anda mahu menjadi bekerja secepat mungkin, atau jika penghantaran kereta anda mati, secara semulajadi anda ingin mentadbir CPR pengangkutan, stat. Tetapi anda boleh membuat masalah wang anda lebih teruk jika anda, contohnya, mengeluarkan pinjaman faedah yang tinggi untuk menggantikan penghantaran atau melompat ke pekerjaan yang salah untuk membawa wang tunai yang cepat.

"Mengambil apa-apa tindakan kewangan hari krisis jarang diperlukan dan seringkali menyebabkan kesalahpahala yang mahal, " kata Stevens.

Mula merancang sekarang, bagaimanapun. Tidak ada mudarat dengan segera jika anda bersedia. Itulah cara anda boleh membincangkan diri anda dari idea-idea buruk yang kelihatan tidak berbahaya pada pandangan pertama.

Pare bajet anda. Ini adalah masa untuk melakukan apa yang anda boleh untuk menguruskan bil bulanan anda, terutamanya jika anda tidak melakukannya dalam masa yang lama. "Panggil bank yang memegang pinjaman rumah dan kereta anda, serta hubungi syarikat kad kredit anda untuk melihat sama ada anda memenuhi syarat untuk kadar yang lebih rendah dan bayaran yang lebih rendah pada mana-mana hutang dan obligasi anda, " kata Jon Ulin, perancang kewangan yang disahkan dan menguruskan pengetua Ulin & Co., di Boca Raton, Florida. "Dalam sesetengah keadaan, bank boleh memberi pelanggan elaun kesusahan untuk membayar kadar yang lebih rendah pada gadai janji mereka untuk jangka waktu yang ditetapkan, yang mana baki itu dapat ditunda kembali ke pokok pinjaman."

Tetapi anda tidak perlu mengambil peruntukan kesusahan ringan. Anda akan mendapat bantuan sekarang, tetapi anda akan membayarnya kemudian.

Anda juga harus berhati-hati dengan apa yang anda katakan kepada pemberi pinjaman anda. Memohon elaun kesusahan mungkin perkara yang perlu dilakukan dengan pinjaman gadai janji atau kenderaan anda, tetapi memberitahu syarikat kad kredit anda yang mencubit kewangan adalah perkara terakhir yang anda ingin lakukan. Sekiranya anda berkongsi bahawa anda tidak lagi mempunyai pekerjaan atau pendapatan anda telah terjejas, pengeluar kad kredit anda boleh menamatkan keistimewaan perbelanjaan anda atau menurunkan barisan kredit anda.

Ini juga adalah masa untuk cuba menurunkan bil anda, seperti membatalkan televisyen kabel atau sekurang-kurangnya menjatuhkan beberapa saluran. Sekiranya masalah anda adalah pengangguran, "lakukan segala usaha untuk tidak menunaikan kewajipan anda, " kata Ulin, "kerana banyak majikan kini melihat skor kredit anda sebagai sebahagian daripada proses pengambilan pekerja.

Gunakan apa yang anda ada. Anda mungkin merasa tidak berdaya jika masalah wang anda serius, tetapi anda mungkin mempunyai lebih banyak alat dalam kotak peralatan anda daripada yang anda fikirkan pada awalnya, seperti yang ditemui oleh Zaida Khaze.

Khaze, yang tinggal di Palisades Park, New Jersey, mengatakan krisis kewangan keluarganya perlahan-lahan. Pada tahun 2009, dia berhenti kerja di organisasi bukan untung sejurus selepas anak sulungnya dilahirkan, maka dia memutuskan untuk kembali bekerja selepas puteri kedua berumur 6 bulan. Dia dan suaminya, George, seorang usahawan yang bekerja di industri hiburan, membeli rumah mereka dengan idea untuk mempunyai dua pendapatan, dan mereka mula merasakan kesan kewangan sebagai rumah tangga berpendapatan satu.

Tetapi pada bulan Disember 2011, tidak lama selepas Khaze memulakan temubual, dan tepat pada waktunya suami Khaze membatalkan insurans kesihatan mereka untuk menjimatkan wang, anak perempuan mereka yang tertua didiagnosis dengan gangguan perkembangan yang persuasif, dianggap sebagai bentuk autisme ringan. Rang undang-undang perubatan mereka meningkat, dan kerana doktor mencadangkan diet yang terhad, begitu pula bil runcit mereka. Untuk dua tahun akan datang, Khaze dan pendapatan suaminya sangat ketat.

Perkara-perkara baru mula bertambah baik pada tahun lalu atau dua, seperti keadaan anak perempuan Khaze. Diagnosis PDDnya baru-baru ini dikeluarkan.

Tetapi selama dua tahun itu, Khaze berkata dia mula bekerja sebagai pengasuh bayi melalui laman-laman seperti Sitter.com dan Care.com. Dia dapat mencari kerja segera dan boleh duduk, serta menjaga anak-anaknya sendiri, di rumahnya. Dia dan suaminya juga menjual kereta kedua mereka dengan harga $ 9, 000, menggunakan wang itu untuk membayar sekolah anak perempuan mereka. Mereka mendapati program insurans kesihatan percuma untuk anak-anak mereka melalui negeri ini, dan Khaze melancarkan WiggleTot.com, yang menjual pad yang menjadikannya mudah untuk menukar lampin bayi.

Khaze adalah 41, tetapi mencipta perniagaan adalah sesuatu yang Ulin berkata dia melihat banyak pelanggan lama. "Sekiranya anda seorang boomer yang hampir bersara pada usia 50-an atau 60-an, penambahbaikan profesional bukan hanya untuk golongan muda, " katanya. "Kami melihat banyak boomer dengan gatal keusahawanan yang serius meneroka permulaan sebagai pilihan. Ini adalah orang yang berpendidikan tinggi yang kehilangan pekerjaan dan menyedari bahawa pekerjaan itu tidak kembali. Mereka menggunakan set kemahiran korporat mereka untuk menjalankan sendiri syarikat. "

Sudah tentu, memulakan perniagaan mungkin tidak berada dalam DNA anda. Dalam hal ini, Ulin menyarankan agar mencari pekerjaan dalam industri yang sedang menyewa, seperti penjagaan kesihatan, dalam posisi yang sesuai dengan kemahiran anda. Dalam kes ini, "anda tidak mencipta semula diri anda, anda sedang menggerakkan kemahiran anda, " katanya.

Krisis kewangan anda mungkin bukan pengangguran atau pengangguran. Anda mungkin mempunyai kereta itu dengan masalah penghantaran atau menghadapi rakit bil perubatan yang tidak mungkin anda bayar. Tetapi intinya selalu sama: Jangan panik, dan berhati-hati untuk merebut penyelesaian pertama yang datang bersama. Sekiranya anda tidak berhati-hati, pembetulan segera boleh meletakkan anda dalam pembetulan kemudian.